In de loop der jaren verzamelt een mens
heel veel papier. Maar wat moet je nu echt bewaren? En hoe bewaar je dat dan?
Volgens de belastingdienst hoef je als
particulier geen administratie bij te houden, maar het advies is wel om
financiële stukken in ieder geval 5 jaar te bewaren. Dat is namelijk de termijn
waarin de belastingdienst nog kan vragen om bewijsstukken.
Ik heb jaren geleden tijdens een
aanbieding harmonica-mappen gekocht. Dat zijn kunststof mappen met heel veel
(12) vakjes waar je papier in kunt stoppen zonder dat je daar gaatjes in hoeft
te prikken.
Ik heb de volgende mappen:
- Verzekeringen – een vakje voor elke verzekering
- Pensioen / verzekeringen / garantie – pensioengegevens, trouwboekje
- Werk– met loonstrookjes, jaaropgaven, uitkering, etc.
- Belasting – met alle stukken per jaar
En dan zwerft er nog heel veel papier
waar nog iets mee moet gebeuren of wat nog opgeruimd moet worden op stapeltjes
op de tafel, of op de grote stapel in de boekenkast.
Het klinkt allemaal goed georganiseerd maar toch heb ik moeite om mijn administratie
bijgewerkt te houden. Mijn papieren eindigen meestal op een stapel in de
boekenkast, en heel af en toe (vooral als het tijd is voor de
belastingaangifte) worstel ik alles door.
Dan gooi ik best nog wel veel weg, en andere stukken stop ik op de daarvoor bestemde plek. En daar ben ik dan zeker een paar dagen zoet mee.
Dan gooi ik best nog wel veel weg, en andere stukken stop ik op de daarvoor bestemde plek. En daar ben ik dan zeker een paar dagen zoet mee.
Dat moet beter kunnen. Opruimen houdt in
dat alles een eigen plekje krijgt. Dus ook de spullen die opgeruimd moeten
worden tot ze aan de beurt zijn om op hun permanente opruimplek op te bergen.
Ik heb bij de Action nog een
harmonicamap gekocht. Eentje met maar 5 vakken.
Die vakken heb ik als volgt gelabeld:
- Belasting
- Huis
- Verzekeringen
- Werk
- Rekeningen
En ik ben begonnen met een klein deel van de enorme papierberg die
opgeruimd moet worden te sorteren:
- Alles wat bewaard moet blijven gaat eerst in deze “werkmap”
- De rest gaat in de papierbak of stop ik in de
papierversnipperaar.
Ook gaat vanaf nu elk stuk papier dat ik binnen krijg of in deze map of
in dat mooie rode mandje voor oud papier. En 1 keer per maand maak ik de
werkmap leeg; de papiermand wordt geleegd zodra hij vol is.
Vanzelfsprekend gaat het wel een poos duren voordat ik al mijn
papierwerk echt allemaal overzichtelijk opgeborgen heb, maar het begin is er en
dat geeft een goed gevoel.
No comments:
Post a Comment