Friday, April 15, 2016

De inspiratie



Tijdens een van mijn struintochten op internet kwam ik dit luisterboek van Marie Kondo tegen. Marie Kondo is momenteel DE opruimgoeroe uit Japan. Ze heeft zelfs een speciale vouwmethode voor spullen ontwikkeld (Konmarie).

The Life Changing Magic of Tidying Up – een prachtige titel.

Het luisterboek is helemaal Engels gesproken maar het inspireerde me wel waardoor ik op zoek gegaan ben naar een Nederlandse versie.
In het Nederlands is er een papieren versie beschikbaar met een veel minder prachtige titel: Opgeruimd.

Hoewel ik geen enkel probleem heb met lezen op een e-reader vind ik het toch prettig om een ouderwets papieren boek te hebben wat ik als naslagwerk kan gebruiken.

De ideeën over opruimen van Marie Kondo vind ik af en toe best wel een beetje raar (wie bedankt nou zijn sokken voor het warm houden van je voeten voor je ze weg doet) maar het feit is wel dat ik nu met andere ogen naar mijn bezittingen kijk. Ik heb gemerkt dat ik na het lezen van Opgeruimd (weer) energie krijg om aan de slag te gaan.

Een paar tips uit het boek:

  • Begin met het opruimen (weg doen) van “makkelijke” spullen, zoals je eigen kleding 
  •  Zorg dat alles een vaste plek heeft (of krijgt) 
  •  Ruim niet op voor een ander – oftewel: doe geen spullen van een ander weg
En dus ga ik niet opruimen voor manlief maar beperk ik me voorlopig tot mijn “eigen” spullen.

1 comment:

  1. Oef, wat een onderneming. Maar bedenk: Met veel kleine stapjes kom je ook heel ver. Veel succes! En veel opruimplezier :-)

    ReplyDelete