Friday, May 13, 2016

Papieren



In de loop der jaren verzamelt een mens heel veel papier. Maar wat moet je nu echt bewaren? En hoe bewaar je dat dan?

Volgens de belastingdienst hoef je als particulier geen administratie bij te houden, maar het advies is wel om financiële stukken in ieder geval 5 jaar te bewaren. Dat is namelijk de termijn waarin de belastingdienst nog kan vragen om bewijsstukken.
 
Ik heb jaren geleden tijdens een aanbieding harmonica-mappen gekocht. Dat zijn kunststof mappen met heel veel (12) vakjes waar je papier in kunt stoppen zonder dat je daar gaatjes in hoeft te prikken.
Ik heb de volgende mappen:



  • Verzekeringen – een vakje voor elke verzekering 
  • Pensioen / verzekeringen / garantie – pensioengegevens, trouwboekje 
  • Werk– met loonstrookjes, jaaropgaven, uitkering, etc. 
  • Belasting – met alle stukken per jaar
Verder heb ik nog ordners met andere papieren zoals huis & hypotheek en diploma’s en certificaten.

En dan zwerft er nog heel veel papier waar nog iets mee moet gebeuren of wat nog opgeruimd moet worden op stapeltjes op de tafel, of op de grote stapel in de boekenkast.
Het klinkt allemaal goed georganiseerd  maar toch heb ik moeite om mijn administratie bijgewerkt te houden. Mijn papieren eindigen meestal op een stapel in de boekenkast, en heel af en toe (vooral als het tijd is voor de belastingaangifte) worstel ik alles door.


Dan gooi ik best nog wel veel weg, en andere stukken stop ik op de daarvoor bestemde plek. En daar ben ik dan zeker een paar dagen zoet mee.

Dat moet beter kunnen. Opruimen houdt in dat alles een eigen plekje krijgt. Dus ook de spullen die opgeruimd moeten worden tot ze aan de beurt zijn om op hun permanente opruimplek op te bergen.
Ik heb bij de Action nog een harmonicamap gekocht. Eentje met maar 5 vakken.
Die vakken heb ik als volgt gelabeld:
  • Belasting 
  • Huis 
  • Verzekeringen
  • Werk 
  • Rekeningen
En ik ben begonnen met een klein deel van de enorme papierberg die opgeruimd moet worden te sorteren:
  • Alles wat bewaard moet blijven gaat eerst in deze “werkmap”
  • De rest gaat in de papierbak of stop ik in de papierversnipperaar.
 

Ook gaat vanaf nu elk stuk papier dat ik binnen krijg of in deze map of in dat mooie rode mandje voor oud papier. En 1 keer per maand maak ik de werkmap leeg; de papiermand wordt geleegd zodra hij vol is.

Vanzelfsprekend gaat het wel een poos duren voordat ik al mijn papierwerk echt allemaal overzichtelijk opgeborgen heb, maar het begin is er en dat geeft een goed gevoel.

No comments:

Post a Comment