Friday, May 27, 2016

De erfenis



De enige zekerheid die een mens in dit leven heeft is dat we allemaal een keer sterven. De een veel te jong, de ander veel later dan hem (of haar) lief is. Maar we gaan allemaal een keer. Dat is zeker.
En als het dan eenmaal zover is mogen de nabestaanden zich ontfermen over de erfenis – financiën en spullen die eerst van jouw waren. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat ze moeten uitzoeken waar alle papieren te vinden zijn als je de zaakjes (nog) niet op orde hebt….

Tja, de erfenis. Wat laat ik mijn nabestaanden na als ik er niet meer ben. En wat hebben ze eraan?
We gaan het nu niet hebben over geldzaken en papieren maar over feitelijke spullen.
Kijk eens door de ogen van een ander (nabestaande) naar de dingen die je nu bezit.
Wat gaat er gebeuren met al die spullen zoals keukengerei, tassen, dozen vol met wie-weet-komt-dit-ooit-nog-eens-van-pas spullen etc.?
En in mijn geval: wat moeten ze met al mijn quiltmaterialen zoals naaimachines, linialen, rolmessen, garen, patronen en best wel veel stofjes? Er is wel een andere quilter in mijn familie maar zij heeft een andere stijl en houdt van andere kleuren…
Het is goed om eens over na te denken wat er na je dood met je eigendommen kan gebeuren, en maak het bespreekbaar!

Veel mensen hebben wel iets in huis wat hun herinnert aan een dierbare. Bijvoorbeeld een foto, of die ketting die van oma geweest is.
Als je het moeilijk vindt om te beslissen of je iets toch nog een beetje langer wilt bewaren of niet, vraag je dan eens af wat je erfgenamen ermee zouden doen als je er niet meer zou zijn. Zouden zij er blij van worden, zouden ze het willen houden als aandenken aan jou? Of gaat het linea recta naar de kringloop – of nog erger, in de vuilnisbak?
Het antwoord op deze vragen kan je helpen bij je beslissing of je iets wilt bewaren of niet.

En als je denkt dat iemand iets leuk vindt, dan geef je het toch gewoon nu. Waarom wachten tot je er niet meer bent ?

No comments:

Post a Comment